< / En viktig bidragsyter i arbeidet for et bedre arbeidsmiljø / >
Til deg som samarbeider på tvers
Samarbeid på tvers i sykehus er avgjørende for effektiv pasientbehandling og forbedring av helsetjenesten som helhet. Dette krever en helhetlig tilnærming som involverer alle nivåer av organisasjonen. Ledere har et særskilt ansvar for å sikre et effektivt samarbeid på tvers for å redusere risiko, spesielt når det gjelder pasientsikkerhet. Når ledere fra ulike avdelinger samarbeider, bringer de ulike perspektiver og kompetanser til bordet. Dette kan forbedre kvaliteten på beslutningene som tas, da flere aspekter blir vurdert.
Oppfølgingen av ForBedringsundersøkelsen gir ledergrupper en god mulighet til å løfte felles utfordringer og søke mulige løsninger på tvers. Ledere som fremmer samarbeid på tvers, bidrar til å etablere gode kommunikasjonskanaler mellom ulike deler av organisasjonen. Dette reduserer risikoen for misforståelser og feilinformasjon.
Nedenfor finner du en visuell fremstilling av Samarbeid på tvers. Klikk på de grønne, pulserende punktene for å forstørre den delen av illustrasjonen.
I sentrum for forbedringsarbeidet står ForBedringsundersøkelsen. Alle andre prosesstrinn og aktiviteter dreier seg om å få størst mulig nytte ut av undersøkelsen. Derfor har vi plassert symbolet for hele prosessen i midten, med prosessbeskrivelser lagt i ring rundt. Formålene med prosesstrinnene finner du nedenfor.
Forberedelse til årets undersøkelse – strategisk nivå
Involvering av tillitsvalgte og vernetjeneste
Involvere og skape felles eierskap til gjennomføring og oppfølging
Individuell besvarelse på ForBedringsundersøkelsen
Ledergrupper går gjennom resultater og planlegger oppfølging på strategisk nivå
Tillitsvalgte og verneombud involveres i plan for oppfølging
Dialog om resultatene og oppstart av tiltaksutvikling